Telefonování přes Internet
V posledních letech je telefonování přes Internet, označované zkratkou VoIP z anglického Voice over Internet Protocol, velmi oblíbeným způsobem komunikace. Jistě tomu také napomáhá stále se zvyšující kvalita a rychlost připojení v domácnostech. Důležitou podmínkou pro telefonování přes Internet je zajištění kvality služby QoS, o které jsme se bavili již v kapitole 1.6.
Jednoznačnou výhodou VoIP je podstatná úspora finančních prostředků oproti běžné telefonní lince. Jsou zde ovšem také nevýhody. První je dodržení QoS jak již bylo zmíněno výše. Další nevýhodou je nutnost pořízení patřičného zařízení – buď hardwarového VoIP telefonu nebo využití stávajícího počítače, notebooku apod. spolu se speciálním softwarem (např. Iphone, X-Lite, Ekiga apod.). Oba druhy VoIP telefonů jsou ukázány na Obr. 41. Ve druhém případě je zřejmé, že vaše dostupnost závisí na tom, jestli máte počítač zapnutý. Nesporná je také závislost na internetovém připojení a také na elektrické energii – pokud nebude některé z nich fungovat, nikam se nedovoláme a také se nikdo nedovolá k nám. Tato nevýhoda může být nahrazena hlasovými schránkami, které nabízí někteří VoIP operátoři popř. přesměrováním hovorů na jiné číslo, např. mobilní telefon. Někdy může nastat také nepříjemný problém při nouzovém volání na záchranku, policii nebo hasiče, protože VoIP nedovoluje přesné zaměření, odkud se volá tak, jak to jde u mobilních telefonů nebo pevné linky. Poslední nevýhoda je v bezpečnosti – většina standardních VoIP řešení nepodporuje šifrování a proto je celkem jednoduché hovory přes VoIP odposlouchávat.
Skype
Nesporně nejznámější VoIP službou je Skype, který mezi prvními nabídl možnost telefonovat nebo posílat textové zprávy ve stylu IM zdarma přes Internet dalším uživatelům služby. Později se k tomu přidala možnost telefonování i na běžná pevná nebo mobilní telefonní čísla (označované jako SkypeOut), možnost telefonování z jiných pevných nebo mobilních sítí do Skype sítě (SkypeIn), odesílání SMS, které jsou již placené podle ceníku, videotelefonie (zdarma na Skype) apod. Program Skype je na stažení zdarma pro všechny hlavní operační systémy včetně mobilních operačních systémů Android, Iphone, Windows Mobile apod. Jak takový program vypadá ve Windows je vidět na Obr. 42.
Skype vymysleli Estonci Niklas Zennström a Janus Friis kolem roku 2002 a název pocházel z anglického Sky peer-to-peer, zkráceně Skyper, jenže domény s tímto jménem byly již registrovány, proto se tvůrci rozhodli vypustit písmeno r na konci a tak vznikl Skype. V roce 2005 koupil společnost Skype americký gigant eBay. V roce 2011 probíhala mohutná vyjednávání s Facebookem, který chtěl Skype koupit a nabídnout tak uživatelům videohovory. Už to vypadalo na dohodu, když v květnu 2011 nakonec překvapivě Skype koupil Microsoft za 8,5 milionu dolarů.
Služba Skype funguje decentralizovaně, tzn. že není soustředěna na jeden server, ale rozdělena mezi různé počítače v síti Skype a centrální počítač se využívá jen k přihlášení uživatele do sítě. Málo uživatelů Skype ví, že zrovna přes jeho počítač mohou probíhat Skype hovory někoho úplně cizího. Komunikační protokol ani zdrojové kódy nejsou veřejné, ale byly již prolomeny díky tzv. reverznímu inženýrství. V Číně probíhá cenzura Skype, čímž se porušuje Všeobecná deklarace lidských práv.
Google Talk
Telefonování přes Internet nabízí také IM klient Google Talk, který je založen na protokolu XMPP a byl již zmíněn výše. Využívá k tomu protokol Jingle a velkou výhodou je integrace přímo do prohlížeče. Google Talk se zobrazí jako část okna při přihlášení do Gmailu, čímž se stává v podstatě nezávislý na operačním systému a proto také vývoj samostatné aplikace v podstatě nepokračuje. Stačí, když je počítač připojen k Internetu a má nějaký webový prohlížeč. Pokud je to navíc prohlížeč Google Chrome, tak je to spolupráce bezproblémová. Můžete přímo z prohlížeče chatovat, telefonovat a také spojit videohovor.
VoIP operátoři
Výše zmíněné VoIP řešení je především záležitostí počítačů. Existují sice hardwarové telefony fungující v síti Skype, ale nejsou až tak rozšířeny. Pokud bychom chtěli provozovat VoIP jako plnohodnotnou náhradu pevné linky, budeme muset využít služeb některého z tzv. VoIP operátorů, kterých bylo jen u nás registrováno v roce 2009 kolem dvou tisíc. Aktivních z nich byla sice jen zhruba desetina, ale i to je dost a silná konkurence proti počtu operátorů v pevných linkách. Z této dvoustovky je ovšem asi 95% trhu obsluhováno 15-20 hlavními operátory.
Mezi nejznámější české VoIP operátory patří 802.cz, fayn.cz, odorik.cz atd. Jejich služeb můžete využít jak při telefonování z počítače, tak pomocí speciálních VoIP telefonů, které vypadají jako běžné telefony, ale místo do telefonní sítě jsou připojeny do Internetu. Pro starší uživatele neznalé práce na počítači je to ideální a někdy i levná náhražka pevné telefonní linky. Značné úspory lze ovšem i dosáhnout i při připojení firmy. Mnozí operátoři nabízí také telefonní číslo s místním předčíslím, takže někdy ani na první pohled nepoznáte, že se jedná o internetové volání. Pro aktuální ceník služeb a volání doporučuji podívat se na forum zabývající se VoIP telefonií www.telefonujeme.cz.