Sociální sítě

Při výčtu základních služeb Internetu jsme zatím opomenuli fenomén poslední doby – sociální sítě. Loga některých z nich můžete vidět v Obr. 46. Podle definice je sociální síť nebo také společenská či komunitní síť skupina uživatelů nejenom na Internetu, která spolu udržuje komunikaci různými prostředky. Z internetového pojetí je to služba Internetu, kde si uživatel může vytvořit svůj profil, který pak nasdílí se svými známými spolu s fotkami, videi atd. Komunikace mezi uživateli může probíhat buď hromadně nebo soukromě, nejčastěji v podobě chatu. Za první sociální síť se dá považovat projekt Sixdegrees, který vznikl již v roce 1997 a nabízel možnost vytvořit si profil se seznamem přátel a možností procházet si seznamy přátel. Tento projekt byl v roce 2000 zastaven, protože podle provozovatele předběhl dobu.

 

Loga nejznámějších našich a zahraničních sociálních sítí

I když má většina lidí pojem sociálních sítí spojený s komunikací s kamarády, prohlížení fotek a videí, sdílení odkazů apod., jejich využití může být celkem široké. Řada firem již zjistila potenciál sociálních sítí a využily je jako nový komunikační kanál – buď jednoduše pro zjištění, co si lidé o firmě nebo jejich produktech myslí nebo využijí všechny možnosti sociálních sítí ke komunikaci, soutěžím, zveřejnění novinek, zákaznickému servisu, náboru zaměstnanců apod. Pomocí Facebooku se dá také např. zřídit plnohodnotný e-shop k prodeji produktů.

Velkým problémem, který je mnohými uživateli stále podceňován, je sdílení soukromých informací na sociálních sítí. Vždy bychom si měli rozmyslet, jaké informace na sociálních sítích sdílíme, protože tyto mohou být velmi snadno zneužity. Často se také objevují falešné identity, kdy se někdo vydává za jiného člověka. Některé sociální sítě se tomu brání tak, že dovolí registraci jen na pozvání již registrovaného uživatele, jak je tomu u sítě LinkedIn. Naopak Facebook dovoluje registraci v podstatě komukoliv, kdo má e-mailovou schránku. Proto také některé odhady mluví o tom, že 5-10 % profilů na Facebooku je falešných.

Mapa oblíbenosti sociálních sítí na světě z června 2012

Sociálních sítí je celá řada a není to jen Facebook, jak si většina z nás myslí. Dokonce i některá diskuzní fóra na Internetu, kde si uživatelé vyměňují informace a diskutují například o cestování, automobilech, těhotenství apod., se dají považovat za sociální sítě. Jak je to s rozšířením a oblíbenosti sociálních sítí po světě je pěkně vidět z Obr. 47, který graficky ukazuje nejoblíbenější sociální sítě v daných zemích. Aktuální informace si můžete ověřit sami na zdrojové adrese http://vincos.it/world-map-of-social-networks/. Zejména v asijských zemích existují sociální sítě, které u nás nejsou tak známé. Facebook se nicméně podle statistik stal jedničkou v 115 ze 153 zemí a podle odhadů z roku 2011 používá denně sociální sítě 600 milionů lidí a typický uživatel po přihlášení na Facebook zůstává přihlášen ještě průměrně 37 minut.

 

Facebook

Asi nejznámější sociální sítí u nás je již několikrát zmíněný Facebook, který založil student Harvardské univerzity Mark Zuckerberg (*1985) v roce 2004. Původní záměr vyplýval i z překladu anglického názvu, kdy „Facebook“ jsou speciální letáky na amerických univerzitách, které dostávají prváci k tomu, aby se lépe poznali mezi sebou. Nejprve byl omezen jen na Harvardskou univerzitu, poté se rozšířil do všech univerzit v USA, schválených univerzit celosvětově a od 11. srpna 2006 se do něj může přihlásit kdokoli starší 13 let. V únoru 2012 se odhadovalo 900 milionů aktivních uživatelů, přičemž každý den přibývá 250 tisíc nových registrací. Denně se na Facebook nahraje kolem 200 milionů fotografií a stránka www.facebook.com je třetí nejnavštěvovanější na světě a začátkem roku 2012 firma dokonce vstoupila na trh akcií, kde se jí ovšem prozatím (tj. v době psaní skript) moc nedaří. Facebook udělal z Marka Zuckerberka multimilionáře, který má v srpnu 2012 odhadované jmění 17,5 miliard $, což ho řadí na 35. místo v žebříčku miliardářů časopisu Forbes. Pokud vás historické začátky Facebooku zajímají, doporučuji americký film Sociální síť (The Social Network) z roku 2010, který právě tyto začátky Facebooku popisuje.

Možnosti systému jsou poměrně rozsáhlé a jejich podrobným popsáním bychom zabrali moc místa a možná i zbytečně, protože se řada možností velmi rychle mění – některé zanikají, jiné zase vznikají. Omezme se tedy jen na to nejzákladnější. Každý uživatel si může vytvořit po zaregistrování svůj profil, do kterého vyplní své osobní informace. Následně si může nechat vyhledat své známé, kamarády popř. skupiny přátel podle svých zájmů. Většina požadavků k přidání musí být druhou stranou akceptována a poté si můžete prohlížet profily přátel a komunikovat s nimi pomocí chatu, diskuzních for, diskuzemi přímo na uživatelských profilech (označovaných v terminologii Facebooku jako tzv. Zeď). K obsahu Facebooku lze přistupovat i z externích aplikací jako je například chat, který využívá protokol XMPP zmíněný již v kapitole 7.5.3. Pomocí účtu Facebooku se lze připojovat k různým dalším webovým službám, účtům apod. Účet na této sociální síti budete taktéž potřebovat, když budete chtít napsat komentář k článkům na internetových stránkách Blesku. Facebook samozřejmě drží krok s dobou, má své aplikace i pro všechny nejrozšířenější mobilní operační systémy.

Problémy Facebooku souvisí s již dříve zmíněnými úniky osobních informací. Tvůrci se snaží systém zdokonalovat a nastavovat další úrovně a funkce zabezpečení, ale čas od času se problémy vyskytnou a Facebook musel už několikrát platit pokuty. Nutno ovšem dodat, že velkou část problémů si uživatelé udělají sami svou neopatrností nebo možná neznalostí. Pokud něco sdílíte na Facebooku, pořádně si rozmyslete, co píšete a s kým to sdílíte.

 

Google+

Jako druhou sociální síť uvedeme Google+ (označován jako G+), která byla spuštěna celkem nedávno – 28. června 2011 a snaží se konkurovat Facebooku. Jeho hlavní výhodou má být propojení s freemailem Gmail, kdy přístup do sociální sítě Google+ získáte automaticky registrací na Gmailu. Nejdříve byl přístup do služby jen na pozvánky a až od 20. září 2011 byla služba zpřístupněna všem. Některé funkce G+ jsou obdobné těm na Facebooku, některé jsou navíc – jako třeba kruhy, což jsou skupiny přátel nebo uživatelů. Od listopadu 2011 mohou zakládat profily také firmy a organizace. I když se snaží být G+ konkurencí Facebooku, zatím (v srpnu 2012) se mu to příliš nedaří i díky tomu, že byl spuštěn celkem pozdě a náskok Facebooku je opravdu velký. Obdobně jako Facebook, tak i G+ má své aplikace pro Android, iPhone, Windows mobile apod.

 

Twitter

Speciálním typem sociální sítě je mikroblogovací systém Twitter, který umožňuje uživatelům posílat krátké zprávy, tzv. tweety, které mají délku do 140 znaků a to proto, aby bylo možné přidávat příspěvky pomocí SMS zpráv. Tweety se přidávají na profilové stránce uživatele a také u odběratelů (anglicky followers). Doručování zpráv lze nastavit cíleně jen některým skupinám odběratelům nebo všem, což je standardní nastavení. Twitter založil Jack Dorsey v roce 2006. Záhy se stal velmi oblíbeným především v severní Americe a v roce 2011 měl Twitter 200 milionů uživatelů, 50 milionů z nich se do systému denně přihlásí a společně napíšou denně kolem 250 milionů tweetů. V česku Twitter není zatím tak rozšířený, odhaduje se, že má kolem 60 tisíc uživatelů.

Specialitou Twitteru je tzv. hashtag, což je slovo nebo fráze začínající # a Twitter z něj udělá automaticky odkaz a pomáhá podle něj filtrovat tématicky označené tweety. Pomáhá tak uživatelům při hledání informací u dalších prozatím neznámých přispěvatelů. Další speciální označení v Twitteru je @, které bývá spojeno s uživatelských jménem a značí odpověď nebo reakci na nějaký tweet daného uživatele. O oblíbenosti hashtagů a @ svědčí i to, že je přebral i Google+.

 

Další sociální sítě

Svět sociálních sítí ovšem není jen Facebook, Google+ a Twitter. Existuje spousta dalších, např. americký Myspace, který byl založen již v roce 2003 a jehož sloganem je A place for friends (Místo pro přátele). Kromě klasických funkcí sociálních sítí jako je chat, sdílení fotek a videí, blogů apod. má také svůj IM klient MySpaceIM, který kromě běžných funkcí IM zvládá také informovat o nových zprávách, komentářích apod. na Myspace síti. S nástupem Facebooku zájem o tuto síť začal klesat.

Specializovanou sociální sítí je profesionální síť LinkedIn určená k diskuzi o pracovních zájmech. V březnu 2011 dosáhla tato síť 100 milionu registrovaných uživatelů a stává se populární i u nás. Uživatelé jsou nejčastěji manažeři, konzultanti a odborníci z nejrůznějších oborů, ale také celé firmy. Tato síť bývá taky hojně využívána personalisty k hledání potenciálních zaměstnanců, protože uživatelé zde v profilu vyplňují nejen své osobní informace (fotky, kontakty atd.), ale také své profesní znalosti a dovednosti. LinkedIn ovšem není jedinou profesní sítí, existují sociální sítě i velmi vyhraněné určitému oboru, jako např. sermo.com určená pro lékaře.

Nesmíme zapomenout také na české sociální sítě. Např. server lide.cz od Seznamu nabízí založení profilů, blogů, chatu, seznamku atd. Je propojen s další komunitní sítí spoluzaci.cz, která slouží ke sdružování spolužáků ze všech stupňů škol. Další server podobného zaměření jako lide.cz je libimseti.cz.